مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 15 آبان 1399 ساعت 09:102020-11-05فرهنگي

آغاز ساخت کارخانه قند در چغازنبیل/تعرض به حریم بنای تاریخی خوزستان


در صورت تعرض به حریم چغازنبیل، یونسکو این اثر را در معرض خطر اعلام می کند و ممکن است  به صورت دایمی یا موقت آن را از فهرست آثار ثبت جهانی خارج کند.

- شروع به ساخت یک کارخانه قند در حریم درجه یک بنای تاریخی ثبت جهانی چغازنبیل، تلخی را به کام دوستداران و مسوولان میراث فرهنگی نشاند.

مشهورترین و بزرگ‌ترین زیگورات به جا مانده از دوران باستان، زیگورات چغازنبیل است، زیگورات‌ها جزو با اهمیت‌ترین پرستشگاه‌ها هستند که تعداد آنها به 40 بنا در سراسر دنیا نمی‌رسد و چغازنبیل یکی از مشهورترین آنها در جهان است.

معبد چغازنبیل در 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش، و 35 کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع است، این سازه در سال 1979 (1348 هجری شمسی) نخستین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و جامعه بین‌المللی برای آن ارزش فوق العاده و استثنایی قایل شد.

خبرهای اخیر اما در فضای مجازی و اعتراض برخی دوستداران میراث فرهنگی خوزستان حاکی از خطری جدی در بیخ گوش این بنای جهانی است؛ به گفته علاقمندان میراث فرهنگی ساخت یک کارخانه قند آن هم در حریم درجه یک چغازنبیل می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به آبروی میراث فرهنگی در ایران در برابر یونسکو وارد کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آغاز ساخت کارخانه قند در چغازنبیل/تعرض به حریم بنای تاریخی خوزستان

آغاز ساخت کارخانه قند در چغازنبیل/تعرض به حریم بنای تاریخی خوزستان