مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 4 آبان 1399 ساعت 08:402020-10-25سياسي

در رثای میراث مغفول «مناقب خوانی مهدوی»/ گرفتار بی خیالی شده ایم!


یک پژوهشگر حوزه موسیقی نواحی معتقد است که «مناقب خوانی» یکی از مهمترین گونه های موسیقی آیینی کشورمان است که ای کاش قبل از درگذشت بزرگان این حوزه، - یک پژوهشگر حوزه موسیقی نواحی معتقد است که مناقب خوانی یکی از مهمترین گونه های موسیقی آیینی کشورمان است که ای کاش قبل از درگذشت بزرگان این حوزه، بیشتر موردتوجه قرار می گرفت.

هوشنگ جاوید از پژوهشگران و کارشناسان شناخته شده حوزه موسیقی اقوام ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شرایط فعلی اجرای مناقب خوانی به عنوان گونه ای از ستایشگری مذهبی و بازخوانی روایات حماسی و آیینی به ویژه در ایام منتهی به شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت مهدی (عج) توضیح داد: ما در حوزه مناقب خوانی گونه ای به نام ذکر 12 امام (ع) داریم که علاوه بر هنرمندان اهل تشیع، تعدادی از هنرمندان اهل سنت نیز با شکل و چارچوب دیگری آن را اجرا می کنند.

به عبارتی اگر چه اشاره مستقیمی به آنچه هنرمندان اهل تشیع روایت می کنند، ندارند اما وجوه نمادینی دارند که دارای جذابیت های شنیداری جالب توجه برای مخاطب است.

وی افزود: یکی از مهم ترین هنرمندانی که در این عرصه آثار بسیار ارزشمندی را تولید کرد مرحوم نورمحمد دُرپور استاد موسیقی نواحی منطقه خراسان بود که در این زمینه کارهای واقعاً شنیدنی را تولید کرد و به یادگار گ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

در رثای میراث مغفول «مناقب خوانی مهدوی»/ گرفتار بی خیالی شده ایم!

در رثای میراث مغفول «مناقب خوانی مهدوی»/ گرفتار بی خیالی شده ایم!