مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 27 مهر 1399 ساعت 08:552020-10-18سياسي

رقص سماع چیست؟


تا به حال بار ها این واژه آشنا را شنیده اید، اما ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که رقص سماع چیست و چه فلسفه ای دارد؟ این نوع از عرفان به نوعی از حرکات روحانی گفته می شود که در آیین صوفیان جهت پرستش عارفانه خداوند صورت می گیرد و برای کسانی جز افرادی .

- از تاریخ اولین برپایی‌های این رقص عرفانی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما به صراحت می‌توان گفت که این رقص فقط ریشه در اسلام ندارد و تاریخ برپایی آن به چند هزار سال پیش باز می‌گردد.

اولین اشاره به این مراسم در ایران در شاهنامه اتفاق افتاده است که به کیخسرو پادشاه کیانی اطلاق می‌شود و زمان آن را چیزی در حدود 5 هفته دانسته اند.

در اثبات چند هزار ساله بودن این رقص همین کافیست که در آیین آریایی‌ها از آن نام برده شده است و در اصل این مراسم پرستش خداوند یگانه از آیین اصلی آن‌ها بوده است؛ همچنین در آیین یهود نیز از آن یاد شده است و همه این‌ها تصدیقی است برای تاریخچه طولانی آن و ریشه‌های عمیق سماء در تاریخ بشر!.

دوره جدید از انجام این مراسم به زمان شمس و مولانا باز می‌گردد، اما گفته می‌شود که برای اولین بار در تاریخ اسلام فردی در مصر و در قرن سوم هجری به سماع پرداخت این حالت وی اشاره داشت بر به وجد آمدن وی از عشق به آفریننده جهان؛ پس از آن این نوع مراسم‌ها (


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رقص سماع چیست؟

رقص سماع چیست؟