مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 22 مهر 1399 ساعت 09:252020-10-13سياسي

حافظ، ابن عربی و دعای فرشتگان برای مومنان


سخنرانی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بزرگداشت حافظ به بحث درباره قرآن، حافظ شیرازی، محی الدین ابن عربی و دعای فرشتگان برای مومنان درگاه الهی اختصاص داشت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، مراسم مجازی بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی، یکشنبه 20 مهر توسط انجمن آثار ومفاخر فرهنگی و با سخنرانی حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران و رییس انجمن آثار و مفاخر برگزار شد.

متن سخنرانی بلخاری دراین برنامه مجازی به شرح زیر است: مبانی قرآنی و عرفانی یک مصرع از دیوان حافظ در باب مصرع زیبای فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد ، مبانی قرآنی و عرفانی مهمی در تاریخ اندیشه ما وجود دارد.

از یک سو قرآن در برخی آیات خویش به بیان دعای فرشتگان برای مؤمنان و در آیتی دیگر دعای آنان بر تمامی ساکنان کره ارض (لمن فی الارض) اشارت فرموده و از سوی دیگر ابن عربی که نزدیک به یک قرن پیش از حافظ می زیست، باب 154 فتوحات مکیه را به ولایت ملَکی و شرح دعای ملائک بر بشر اختصاص داده است.

این گفتار به بررسی مبانی قرآنی و عرفانی مصرع فوق می پردازد.

مصرعی در یکی از زیباترین غزل های خواجه شمس الدین محمدشیرازی یعنی این غزل: هر آن که جانب اهل خدا نگه دارد خداش در همه حال از بلا نگه دارد حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست که آشنا سخن آشنا نگه دارد دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای فرشته ات به دو دست د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حافظ، ابن عربی و دعای فرشتگان برای مومنان

حافظ، ابن عربی و دعای فرشتگان برای مومنان