مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 19 مهر 1399 ساعت 06:202020-10-10اقتصادي

آینده مبهم زاینده رود


زاینده رود به عنوان بزرگترین رود و جریان دائمی آب منطقه مرکزی ایران طی سال های گذشته به دلایل مختلفی برای مقاطع بلندمدت خشک شده است.

- ایسنا/اصفهان زاینده رود به عنوان بزرگترین رود و جریان دائمی آب منطقه مرکزی ایران طی سال های گذشته به دلایل مختلفی برای مقاطع بلندمدت خشک شده است.

زاینده رود به عنوان بزرگترین رود و جریان دائمی آب منطقه مرکزی ایران با سرچشمه گرفتن از رشته کوه های زردکوه بختیاری در چهارمحال و بختیاری، در کویر مرکزی ایران حدود 200 کیلومتر به سمت شرق پیش می رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می ریزد.

متاسفانه از دهه 80 به دلایل مختلفی این رودخانه دائمی در مقاطعی از زمان خشک و یا بنا بر فشارهای اجتماعی در مقاطع کوتاهی باز و بسته می شود که علاوه بر چهره ای نامناسب در اصفهان، حیات بسیاری از زیست مندان و جانوران به خطر می افتد و ماهیان و آبزیان بسیاری جان خود را در این شرایط از دست می دهند.

برخی کارشناسان از جمله دلایل اصلی خشک شدن زاینده رود را بارگذاری بیش از اندازه بر این رودخانه و طرح های انتقال آب به یزد، کاشان و .

پیش از اجرای طرح های انتقال آب می دانند، همچنین برداشت بی رویه سالیانه آب در بالادست رودخانه در محدوده سد تا پل کله توسط پمپاژ، استقرار صنایع بزرگ، پالایشگاه، نیروگاه ها در کنار رودخانه از دیگر عواملی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آینده مبهم زاینده رود

آینده مبهم زاینده رود