مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 23 شهریور 1399 ساعت 03:352020-09-13اقتصادي

احیای سنت دیرینه چهارپایه خوانی در روزهای کرونا


چه کسی می دانست چهارپایه خوانی قرن ها بعد از دوره آل بویه در چنین روزهایی بنا به شرایط کرونایی خاطره بازی هایش در میان حسینیه ها و تکیه های عزاداری اواخر قرن سیزدهم هجری راه پیدا کند؟ - سبب خیری شد تا دوباره یادی از قدیم ها بکنیم.

چه کسی می دانست حول و حوش 800، 900 سال پیش که در دوره آل بویه، چهارپایه خوانی رواج پیدا کرد و در دوره صفویه به اوج خودش رسید، قرن ها بعد در چنین روزهایی بنا به شرایط کرونایی، دوباره بازارش داغ شود و خاطره بازی هایش در میان حسینیه ها و تکیه های عزاداری اواخر قرن چهاردهم هجری راه پیدا کند؟ آن روزها که چهارپایه خوانی باب شد، علتش این بود که روضه خوان بتواند با رفتن روی چهارپایه در میان جمعیت، صدایش رساتر به گوش مستمع برسد و همه او را ببینند.

رفته رفته علم پیشرفت کرد و با آمدن سیستم های صوتی و تصویربرداریِ آنچنانی در برخی هیئت ها، و باندهای متنوع با اسم های عجیب و غریب زلزله و خیلی چیزهای دیگر، سنت دلسوز چهارپایه خوانی از رونق افتاد.

با وارد شدن دستاوردهای علمی و فناورانه این بشر دو پا به آیین عزاداری، جدا از تمام مزیت هایی که داشت، باعث شد که زیاده روی برخی هیئت ها، بازار رقابتی بین شان به راه بیندازد و هر کدام که در این دسته های رقابتی قرار می گیرند دغدغه این را داشته باشند که تعداد باندها و سیستم تصویر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیای سنت دیرینه چهارپایه خوانی در روزهای کرونا

احیای سنت دیرینه چهارپایه خوانی در روزهای کرونا