مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 شهریور 1399 ساعت 20:252020-08-31فرهنگي

مَم و زین حکایتی عاشقانه در هزارتوی نرسیدن ها


مه م و زین داستانی است عاشقانه و جانگداز همپای عاشقانه های شیرین و فرهاد و لیلی و مجنون، روایتی است از نرسیدن ها و ناکامی ها و سختی های راه عشق.

- مه م و زین حکایتی است از ناهمواری های راه عشق که 200 سال قبل از احمد خانی در کردستان ترکیه اتفاق افتاده و حکایت ناکامی های همیشگی عشق به صورت شفاهی و در قالب بیت در میان مردم دست به دست شده و آوازخانهای سنتی راویان عشق مه م و زین بودند، سال ها بعد از این ماجرای تلخ احمد خانی در قرن هفدهم آن را جمع آوری و در اثری منظوم به نام مه م و زین آن را به تصویر کشیده است.

مه م و زین در زمان های قدیم امیری بود بنام زین الدین که در جزیره بوتان فرمانروایی می کرد و به میر بوتان شهرت داشت؛ امیری بود قدرتمند، رشید، جسور و خوش نام که در بذل و بخشش حاتم طایی و در رشادت و جوانمردی رستم زال بود.

میر زین الدین دو خواهر داشت که در زیبایی به سان پریان بهشتی بودند، به نام های زین و ستی که زیبایی و نجابت آن ها زبان زد عام و خاص بود، آن ها در اندرونی قصر زندگی می کردند و کمتر کسی توانسته بود آن ها را ببیند اما همه جا سخن از زیبایی و نجابت آن دو بود و خیلی ها در آرزوی دیدار آن دو خواهر بودند.

دربار میر جای مردان شجاع و با کیاست بود و در این بین دو نفر از آن ها به نام های مه م و تاجدین از مردان مورد اعتماد درگاه میر بودند که


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مَم و زین حکایتی عاشقانه در هزارتوی نرسیدن ها

مَم و زین حکایتی عاشقانه در هزارتوی نرسیدن ها