مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 9 مرداد 1399 ساعت 02:102020-07-29سياسي

سخنان جنجالی عالم دینی در اولین نمار جمعه ایا صوفیه


سخنان علی ارباش در اولین مراسم نماز جمعه در مسجد ایا صوفیه در استانبول که از آن به عنوان یک دعای منفی علیه آتاترک بنیانگذار جمهوری نوین ترکیه تفسیر شد، - به گزارش سایت قطره و به نقل از«تابناک» به نقل ار ایرنا، علی ارباش در سخنان خود که در نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه سخن می گفت، بطور غیر مستقیم کمال آتاتورک را خطاب قرار داد و گفت: سلطان فاتح، مسجد ایاصوفیه را به ترکیه بخشید، به شرط اینکه تا قیام قیامت مسجد بماند و لعنت بر کسی که این شرط را نقض کرد.

همین یک واژه لعنت کافی بود تا موجی از مخالفت ها و جانبداری ها در صدر رسانه های ترکیه ای قرار گیرد؛ از چپ های قدیمی تا لاییک های جدید و حتی قوم گراها که برخی از آنها هم متحد فعلی دولت اردوغان به حساب می آیند، همگی وارد این معرکه جدید شدند.

ایا صوفیه در قرن ششم میلادی به فرمان ژوستینین یکم از امپراتوران روم شرقی (بیزانس) ساخته شد و تا 916 سال مرکز کلیسای ارتدوکس خاوری بود.

این بنا در سال 1453 به دنبال فتح قسطنطنیه (استانبول کنونی) به دست سلطان محمد عثمانی، از کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد.

از آن هنگام، مسلمانان سراسر جهان برای چند سده زیر گنبد خاکستری و مناره‌های سربه فلک کشیده این شاهکار معماری نماز اقامه کردند، تا اینکه در اوایل دهه 1930، با تشکیل جمهوری ترکیه بر خاکستر امپراتوری عثمانی، ای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سخنان جنجالی عالم دینی در اولین نمار جمعه ایا صوفیه

سخنان جنجالی عالم دینی در اولین نمار جمعه ایا صوفیه