مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 اردیبهشت 1399 ساعت 11:552020-05-09سياسي

از کوزه منقش به آیات تا محراب گچ بری سلجوقی


موزه ملی ایران از سه اثر اسلامی گنجینه خود، کوزه سفالی منقش به آیاتی از سه سوره بقره، سجده و روم، محراب سنگی میمه با خصوصیات کامل گچ بری شده یک اثر تاریخی و نسخه بیاض دعای الصباح رونمایی کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، کوزه سفالی نخودی رنگ با کتیبه هایی از آیات قرآن، بدون لعاب با یک دسته، دهانه مشبک شبیه صافی، با گردنی ساده و بدون نقش در سده های پنجم و ششم قمری (دوره سلجوقی) ساخته شده که در نیشابور کشف شده و اکنون به شماره 8492 در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

کتیبه های آیات قرآن کریم که به خط نسخ و به شیوه داغدار روی ظرف نقش بسته شده اند در یک سمت بدنه ظرف با آیات 257 و256، 255 سوره بقره (آیهَ الکرسی) مزین شده و در سمت دیگر ظرف کتیبه ها در چهار سطر نوشته شده اند که در سه سطر نخست آن آیات 27 و 28 سوره سجده و در سطر چهارم آن آیه 48 سوره روم دیده می شود.

محراب سنگی میمه نمونه خصوصیات کامل یک محراب گچ بری شده محراب مسجد میمه از نمونه های منحصر به فرد محراب های سنگی ایران در قرن پنجم هجری قمری (دوره سلجوقی) است که از سنگ مرمر سفیدرنگ مستطیلی شکل ساخته شده و تمام خصوصیات یک محراب گچ بری در آن رعایت شده است.

دو طاق نما روی هم با چهار ستون و سرستون های گلدانی شکل و یک حاشیه کتیبه دار و نقش قندیلی در این محراب وجود دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از کوزه منقش به آیات تا محراب گچ بری سلجوقی

از کوزه منقش به آیات تا محراب گچ بری سلجوقی