مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399 ساعت 11:552020-05-06فرهنگي

از جامه فتح تا سکه منقوش به آیات قرآنی


جامه فتح یا پیراهن آیه الکرسی که بین مردم به پیراهن (نادعلی) نیز معروف است، منبر مسجد جامع سوریان که در قرن چهارم هجری ساخته و به دستور عضدوالدوله دیلمی در دوره ی آل بویه تجدید بنا و مرمت شد و سکه ی درهم، - جامه فتح یا پیراهن آیه الکرسی که بین مردم به پیراهن (نادعلی) نیز معروف است، منبر مسجد جامع سوریان که در قرن چهارم هجری ساخته و به دستور عضدوالدوله دیلمی در دوره ی آل بویه تجدید بنا و مرمت شد و سکه ی درهم، باقی مانده از سال 129 قمری از منطقه ی طرهان استان لرستان سه اثر تاریخی منحصربفرد موزه ملی ایران هستند که با آیات قرآنی منقوش شده اند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در دوره ی صفوی خوشنویسی روی پارچه ها، به دو روش بافت بر پارچه یا قلمکارسازی که به قلمکار قلمی انجام می شد، که یک نمونه آن ها پیراهن معروف به جامه ی فتح یا آیه الکرسی است که بین مردم به پیراهن (نادعلی) نیز معروف است.

این جامه کاملا جنبه ی تعویذ (چشم زخم) داشته و استفاده از آن در دوره ی صفوی و پس از آن در زمان گرفتاری، بیماری، یا زمان جنگ در زیر زره برای حفاظت در برابر بلایا و خطرات رواج داشته است.

بر سراسر پیراهن ترکیبی از نقوش و طرح های هندسی، گیاهی و اسلیمی با خطوط کوفی، نسخ، ثلث، نستعلیق و به ویژه غبار با قلم زر و لاجورد و شنگرف و زعفران، آیات قرآن و ادعیه کتابت شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از جامه فتح تا سکه منقوش به آیات قرآنی

از جامه فتح تا سکه منقوش به آیات قرآنی