مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 اردیبهشت 1399 ساعت 09:072020-05-02فرهنگي

میراث هزار ساله قزوین مستند شد/ حضور «بهار می آید» در جشنواره های جهانی


مراحل ساخت مستند سینمایی «ماریان» با موضوع تاریخچه و تهدیدات باغستان سنتی قزوین به کارگردانی حامد کلجه ای آغاز شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، باغستا ن های سنتی قزوین در گذشته با چهار هزار و 200 هکتار وسعت گرداگرد این شهر را فراگرفته بود و در واقع قزوین شهری بوده که در میان باغ ها قرار داشته است.

  از این باغستان ها، امروزه به دلایل مختلف تنها 2 هزار و 500 هکتار باقی مانده و  این مجموعه باغ ها اکنون به سه بخش سبز، نیمه سبز و خشک تقسیم می شوند و بخش های عمده سرسبز آنها در نقاط جنوبی شهر قزوین قرار گرفته و بقیه به سوی خشکی و نابودی پیش می روند.

  باغستان های سنتی قزوین بیش از یک هزار سال قدمت دارند و وصف آنها در کتاب سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی چنین آمده است: باغستان بسیار داشت، بی دیوار و خار و هیچ مانعی از دخول در باغات نبود .

  در گذشته این باغها به وسیله آب پنج رودخانه به نام های ارنزک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار آبیاری می شدند ولی اکنون به علت توسعه شهر و برداشت آب این رودخانه ها، باغستان های سنتی قزوین با مشکل کم آبی و نابودی رو به رو هستند.

باغستان مهم ترین و وسیع ترین ظرفیت اکولوژیک استان و منطقه و ریه های تنفسی شهر قزوین است که محصولات محلی و سنتی قزوین، شامل بادام و پسته و انگور را در خود جای داده است و از مرغوب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

میراث هزار ساله قزوین مستند شد/ حضور «بهار می آید» در جشنواره های جهانی

میراث هزار ساله قزوین مستند شد/ حضور «بهار می آید» در جشنواره های جهانی