مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 11 فروردین 1399 ساعت 05:052020-03-30فرهنگي

قعله شاه نشین شهر خرگرد در آستانه تخریب قرار دارد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر، نوروز امسال با توجه به شیوع کرونا با سال های گذشته متفاوت است و تأکیدات فراوان مسئولان و کادر درمانی برای کنترل این بیماری در خانه ماندن است.

از آنجایی که این ویروس امکان سفر را از تمامی هموطنانمان سلب کرده است، به معرفی یکی از ده ها آثار باستانی شهرستان تربت جام شهر عشق و عرفان می پردازیم و سعی داریم که این اثر را به همگان معرفی کنیم تا شاید اندکی از مشکلات این بنای تاریخی حل شود.

این بنای تاریخی که واقع در روستای محمود آباد سفلی تربت جام است و یکی از مهم ترین جاذبه های این روستا به شمار می آید که روز به روز به تخریب بیشتر و کامل نزدیک تر می شود.

سرگذشت کامل این بنا به شرح زیر است: در سده 9 هجری قمری که جاده ابریشم رونق داشت، در مسیر این جاده در شرق کشور در منطقه جام کنونی، شهری بزرگ و مهم به نام خرگرد وجود داشت که مهد بسیاری از نام آوران و بزرگان، از جمله عبدالرحمن جامی شاعر و عارف معروف این سده بوده است.

این شهر تاریخی از رونق اقتصادی مهمی برخوردار بوده است و این مهم را قبل از اسلام به ارث برده بود به طوری که دارای آتشکده در آن دوران بوده است.

در این شهر قلعه ای مستحکم با برج و بارو های بلند برای زندگی بزرگان شهر وجود داشته، این قلعه دارای 18 برج نگهبانی در اطراف و دو ورودی غربی و شرقی، و خندقی پر از آب در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قعله شاه نشین شهر خرگرد در آستانه تخریب قرار دارد

قعله شاه نشین شهر خرگرد در آستانه تخریب قرار دارد