مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 اسفند 1398 ساعت 13:062020-03-10پزشكي

نصب جام مفرغی چشمه اراز در خرم آباد


سید امین قاسمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: چشمه اراز که اثری طبیعی به شمار می رود، از آبخوان کارستی سفیدکوه سرچشمه می گیرد و در میان مردم شهر خرم آباد از اهمیت و ارزش خاطره انگیز بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مردم خرم آباد از گذشته بر این باور هستند که آب این چشمه اِراز = غم باد در دفع بیماری تیرویید مؤثر است، افزود: اگرچه موضوع بالا بودن مقدار یُد موجود در آب این چشمه، از نظر علم پزشکی به اثبات نرسیده اما کارکرد شفابخش آن در رفع مشکل تیرویید به صورت یک باور قدیمی همچنان در ذهن ساکنان قدیم شهر جریان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اضافه کرد: نمادی که بر روی این چشمه ی خاطره انگیز قرار گرفته، یک آبریز مفرغی مکشوفه از کاوش های باستان شناسی محوطه ی پاتختسنگ تراشان معبدی سه هزار ساله در 50 کیلومتری جنوب شرق شهرستان خرم آباد است که توسط دکتر مهرداد ملک زاده و دکتر عطا حسن پور در زمان شش سال حفاری شد.

قاسمی ادامه داد: این جام مفرغی به ابعاد دوازده برابر بزرگ تر، کپی برداری شده و هم اکنون نمونه ی اصلی آن در موزه ی قلعه فلک الافلاک خرم آباد نگه داری می شود.

وی یادآور شد: این تکوک (ریتون) یا جام مفرغی از جمله اشیا نفیس و بی مانند در ایران باستان به شمار می رود که با الهام از عناصر رازآمیز شفابخ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نصب جام مفرغی چشمه اراز در خرم آباد

نصب جام مفرغی چشمه اراز در خرم آباد