مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 دی 1398 ساعت 12:052020-01-11فرهنگي

اَخَوی‎یان، استاد آجر تراش نیشابوری درگذشت


رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: استاد محمدقاسم اَخَوی‎یان پیشکسوت معماری سنتی که سال 1305 در این شهرستان متولد شده بود به دلیل کهولت سن در 93 سالگی درگذشت.

- ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: استاد محمدقاسم اَخَوی‎یان پیشکسوت معماری سنتی که سال 1305 در این شهرستان متولد شده بود به دلیل کهولت سن در 93 سالگی درگذشت.

محمد اسماعیل اعتمادی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اخوی‎یان جزء معدود استادان تیشه داری و آجرتراشی در ایران بود که بیش از نیم قرن از عمر خود را در زمینه هنر آجر تراشی و مرمت بناهای تاریخی صرف نمود و تاکنون آثار بسیاری از این هنرمند به عنوان آثار ملی از سوی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

وی دو ستون از ستون های آجرین ورودی بلوار خیام در نزدیکی آرامگاه عمر خیام و ستون‎های یادبود باغ ملی را از مشهورترین آثار استاد مرحوم اخوی‎یان در شهر نیشابور ذکر کرد و افزود: مرحوم اخوی‎یان از کودکی زیر نظر اساتید بزرگی همچون مرحوم معمارباشی و استاد صالحی مشغول به فراگیری هنر آجر تراشی و تیشه‎داری بودند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور عنوان کرد: در خلال برگزاری کنگره جهانی عطار از شاهکار آجرکاری هفت شهر عشق و سیمرغ مرحوم محمدقاسم اَخَ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اَخَوی‎یان، استاد آجر تراش نیشابوری درگذشت

اَخَوی‎یان، استاد آجر تراش نیشابوری درگذشت