مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 مهر 1398 ساعت 04:292019-10-19اجتماعي

هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله


«اربعین میعادگاه زائران کربلاست؛ زائرانی که امروز با پای پیاده و در گذشته با همراهی کاروان، دشواری های مسیر را به جان می خریدند، از بیابان و سنگلاخ می گذشتند تا اینکه زائر بین الحرمین باشند.

- اربعین میعادگاه زائران کربلاست؛ زائرانی که امروز با پای پیاده و در گذشته با همراهی کاروان، دشواری های مسیر را به جان می خریدند، از بیابان و سنگلاخ می گذشتند تا اینکه زائر بین الحرمین باشند.

در آداب سفرهای زیارتی، خصوصا زیارت کربلا چاووش خوانی یکی از سنت هایی است که امروز به محاق رفته و دیگر جز در برخی نقاط کشور رواج ندارد.

با این حال در گذشته و خصوصا در دوران قاجار مشخصه جدایی ناپذیر هر زیارتی، خصوصا زیارت کربلا بود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: چاووش خوان به کسی گفته می شد که در آستانه سفرهای زیارتی با آواز خوش خود مردم را به سفر تشویق می کرد، همراه با آنها به زیارت می رفت، مسیر را می شناخت و در زمان برگشت هم اولین کسی بود که به اعضای خانواده زائران خبر بازگشت را می داد.

چاووش هم به آوازی گفته می شد که چاووش خوان می خواند.

با این که دیگر در شهرهای امروز و به وقت زیارت چاووش خوانی آواز سر نمی دهد و مردم را به زیارت کربلا نمی خواند اما به گفته فواد توحیدی، آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی کشور این رسم در روستا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله

هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله