مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 19 شهریور 1398 ساعت 08:532019-09-10سياسي

آیین «خیمه سوزان» در شهر طاقانک


مردم شهر طاقانک در چهارمحال و بختیاری بر اساس یک سنت دیرین، با برپایی خیمه در حاشیه کوه در طول دهه محرم، به عزاداری می ‎پردازند و روز عاشورا آیین سنتی خیمه سوزان را برگزار می کنند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مراسم خیمه سوزان روز عاشورا در شهر طاقانک بنابر روایات شفاهی، بیش از 80 سال پیش با برپایی یک سیاه چادر عشایری که از عشایر ساکن در اطراف طاقانک به امانت گرفته شده بود، در محل قبرستان قدیمی شهر واقع در جنوب غربی شهر کنونی طاقانک شکل می گیرد.

در ابتدا به دلیل امانتی بودن این سیاه چادر تنها هیزم های قرار داده شده در حاشیه این چادر به آتش کشیده و پیش از آنکه آتش به سیاه چادر آسیبی وارد کند، چادر جمع آوری می شد.

برداشتن خاکستر برجای مانده از سوختن هیزم های قرار داده شده در اطراف سیاه چادر عشایری به عنوان تبرک در این دوره در میان مردم طاقانک رایج بوده است.

با گذشت زمان، خیمه نذر شده یکی از اهالی طاقانک جایگزین سیاه چادر عشایری شد، به گونه ای که هم زمان با روز عاشورا این چادر در مسیر حرکت هیئت های عزاداری نصب و پس از نزدیک شدن گروه های سینه زن و زنجیر زن به محل نصب خیمه، همچون شیوه مرسوم در گذشته، هیزم ها و بوته های قرار داده شده در زیر و اطراف خیمه به آتش کشیده می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین «خیمه سوزان» در شهر طاقانک

آیین «خیمه سوزان» در شهر طاقانک