مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 14 آبان 1397 ساعت 10:152018-11-05دانش

افزایش کارایی قطعات مهندسی با فناوری نانو


محققان دانشگاه صنعتی شیراز با اعمال همزمان مس و نانوذرات اکسیدی درون پوشش نیکل، راهکاری را برای افزایش مقاومت به خوردگی و سایش پوشش ارائه دادند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا دکتر مرتضی علیزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شیراز، هدف از انجام این طرح را تلاش برای بهبود خواص ضد خوردگی و ضد سایشی پوشش هایی از جنس نیکل عنوان کرد و افزود: بر این اساس در این تحقیق تلاش شد با وارد کردن عنصر مس و نانوذرات اکسید آلومینیوم به درون پوشش، خواص ضد خوردگی و ضد سایشی پوشش آن ارتقا یابد.

وی ادامه داد: ازآنجایی که بسیاری از قطعات در صنعت، از جمله قطعات مورد استفاده در صنایعی همچون خودروسازی، به طور همزمان تحت دو پدیده مخرب سایش و خوردگی قرار دارند، بنابراین اعمال این پوشش ها می تواند نقش بازدارنده در برابر این پدیده ها و افزایش عمر و کارایی قطعات را داشته باشد.

به گفته این محقق نانو ذرات اکسیدی از یک سو به دلیل ماهیت سرامیکی و سختشان، خواص مکانیکی زمینه را ارتقا می دهند و از سوی دیگر موجب می شوند تا پوششی با دانه بندی ریز تشکیل شود و متعاقب آن سختی افزایش یابد.

علیزاده با بیان اینکه در طرح حاضر از رسوب دهی الکتریکی برای ایجاد پوششی با زمینه نیکل بر روی زیرلایه ای از جنس فولاد استفاده شد، یادآور شد: همچنین به منظور ارتقای خواص ضد خوردگی و ضدسایشی پ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افزایش کارایی قطعات مهندسی با فناوری نانو

افزایش کارایی قطعات مهندسی با فناوری نانو