مطالب مرتبط:
کوه خواری در روز روشن در حریم منطقه 2 تهران!
طرح تعیین حریم گسل های قائمشهر به اتمام رسید
اطلاعیه چهارم فراجا درباره طرح «نور»؛ مشاهدات عینی نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان است، دنبال پرونده سازی نیستیم
تصاویر/ جلسه ستاد امربه معروف و نهی از منکرآران و بیدگل
حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 ساعت 16:452024-04-23سياسي

چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!


شهید استاد مطهری صریحاً اعلام داشته؛ اولین گروهی که «نهی ازمنکر» را از پوشش عقلانیت و منطق بیرون بردند؛ «خوارج» بودند که می گفتند؛ امربه معروف منطق بردار نیست! - شهید استاد مطهری صریحاً اعلام داشته؛ اولین گروهی که نهی ازمنکر را از پوشش عقلانیت و منطق بیرون بردند؛ خوارج بودند که می گفتند؛ امربه معروف منطق بردار نیست! امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز یک واجب تعبدی صِرف نیست.

بلکه یک واجبی است که در فقه با شرط های متعددی مطرح شده است و جامع همه شروط امربه معروف و نهی از منکر یک کلام است و آن اینکه باید در امربمعروف و نهی از منکر منطق و عقل حاکم باشد، بدین معنا که باید؛ منطق در رفتار و معیارهای عقلانی در ارزیابی نتیجه در نظر گرفته شود.

شهید استاد مطهری بر این باور است وقتی در نهی از منکر نیروها تضییع می شوند و نتایج ناچیز است، حتما نهی از منکر در آنجا با منطق قابل تطبیق نیست.

ایشان صریحاً اعلام داشته؛ اولین گروهی که نهی ازمنکر را از پوشش عقلانیت و منطق بیرون بردند؛ خوارج بودند که می گفتند؛ امربه معروف منطق بردار نیست! روایات متعدد در باب امربه معروف در فقه که متضمن تبیین شروط و رعایت جوانب مختلف در مسئله امربه معروف و نهی از منکر است؛ به تمامه ناظر به این انحراف خوارج است.


برچسب ها: نهی از منکر - منطق - منکر - امربه معروف - معروف - امر به معروف و نهی از منکر - امربه معروف و نهی از منکر
آخرین اخبار سرویس:

چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!

چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!