مطالب مرتبط:
موسویان دیپلمات سابق: بارها به آمریکایی ها گفتم چه شاه باشد چه روحانیون، ایرانی ها زیر بار تحقیر نمی روند | شش دلیلی که ایران به اسراییل حمله کرد
قرار دادن بایدن روی میز روزولت برای سخنرانی تهران را تحریک می کند خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
سخنرانی جنجالی بایدن درباره ایران؛ جمهوری اسلامی می خواهد اسراییل را محو کند
یادداشت های علم، چهارشنبه 12 شهریور 1348: سفیر غیررسمی اسراییل تقاضا داشت وزیر خارجه شان به ایران بیاید / شاه گفت به این ها بگو مذاکره با شما چه فایده ای دارد؟
حضور اولین داور زن تکواندوی ایران در المپیک
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 ساعت 10:152024-04-18بين الملل

سخنرانی دردناک محمدرضا شاه درباره اشغال ایران


پس از آغاز جنگ جهانی دوم در 9 شهریور 1318 (1 سپتامبر 1939)، ایران بی طرفی خود را اعلام کرد اما پس از آغاز تهاجم آلمان به شوروی به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی، - پس از آغاز جنگ جهانی دوم در 9 شهریور 1318 (1 سپتامبر 1939)، ایران بی طرفی خود را اعلام کرد اما پس از آغاز تهاجم آلمان به شوروی به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی، این بی طرفی ناپایدار بود.

نیروهای متفقین به بهانهٔ حضور کارشناسان آلمانی در ایران این کشور را اشغال کردند.

به دنبال اتحاد بریتانیا و شوروی و نیاز شوروی به کمک های ایالات متحده و بریتانیا در جبهه های نبرد، متفقین تصمیم گرفتند از ایران به عنوان کریدوری برای تأمین نیروهای خود استفاده کنند و در نتیجه، نیروهای متفقین در 25 اوت 1941 به ایران حمله کردند و این کشور را به اشغال خود درآوردند.

در روز 3 شهریور 1320، ابتدا نیروهای شوروی از شمال و شرق از زمین و هوا به ایران حمله ور شدند و سپس نیروهای بریتانیایی نیز از جنوب و غرب حمله کردند و شهرهای سر راه را یک به یک به سرعت اشغال کردند و هر دو به سمت تهران حرکت کردند.

ارتش ایران به سرعت متلاشی شد.

رضاشاه با فشار متفقین به خصوص بریتانیا سریعاً استعفاء داد و سپس با گذشتِ مدت ها کشمکش بینِ روس ها با دیگر کشورهایِ متفقین، و همچنین شکل گیری بحران های فراوان در ای


برچسب ها: ایران - شوروی - جنگ جهانی دوم - بی طرفی - شهریور - جنگ جهانی - آغاز
آخرین اخبار سرویس:

سخنرانی دردناک محمدرضا شاه درباره اشغال ایران

سخنرانی دردناک محمدرضا شاه درباره اشغال ایران