مطالب مرتبط:
گلستان آماده استقبال از عید فطر
اهل سنت و تشیع کردستان روز چهارشنبه با هم عید می کنند
تکذیب خبر آزادی تتلو در عید فطر
تتلو به مناسبت عید فطر آزاد می شود؟
تتلو به مناسبت عید فطر آزاد می شود؟
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 فروردین 1403 ساعت 07:052024-04-09سياسي

سنت های شیرین سیستانی های مقیم گلستان در عید فطر


پژوهشگر و تاریخ نگار سیستانی با اشاره به سنت های سیستانی های مقیم گلستان در عید فطر گفت: عید فطر از مهمترین اعیاد مذهبی مسلمانان است که در هر منطقه ای با آداب و رسوم خاص خود برگزار می شود.

- محمد آذری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه سیستانی ها سه روز قبل از فرا رسیدن عید فطر به نظافت و خانه تکانی می پردازند و لباس های جدید تهیه می کنند، اظهار کرد: در شب عید فطر مراسم حنابندان در میان زنان بلوچ برگزار شده و زنان و دختران بلوچ با حنای محلی دستان خود را با طرح های بسیار ظریف و زیبا آذین می بندند.

وی با اشاره به اینکه یکی از آداب و رسوم سیستانی ها به ویژه در روستاها قبل از فرارسیدن عید فطر آماده سازی خمیر توسط زنان برای پخت نان با تنور هیزمی و کلوچه خرمایی محلی است، گفت: در روز عید نیز سفره در بسیاری از خانه ها پهن و از دوستان، فامیل و نیازمندان با کلوچه و چای پذیرایی می شود.

پخت چلبک و قلیقی پژوهشگر و تاریخ نگار سیستانی در مورد اجزای سفره عید گفت: سیستانی ها در تمامی اعیاد و جشن ها شیرینی و نان های سنتی تهیه می کنند که برخی مانند نان برکت یا نان سال ویژه عید نوروز است و برخی مثل چَلبک و قِلیقی در بیشتر جشن ها و از جمله عید فطر تهیه می شود.


برچسب ها: عید فطر - سیستانی - آداب و رسوم - اشاره - گلستان - برگزار - زنان
آخرین اخبار سرویس:

سنت های شیرین سیستانی های مقیم گلستان در عید فطر

سنت های شیرین سیستانی های مقیم گلستان در عید فطر