مطالب مرتبط:
دعوت روزنامه اصولگرای همشهری برای برخورد مومنانه در ماجرای کاظم صدیقی/ ​ یک پایگاه خبری: ای کاش با دروغ های شاخدار علیه خاتمی هم برخورد مومنانه می شد! یک باغ 1000 میلیاردی واقعا جابه جا شده، پرداختن به آن، بازی در زمین دشمن است؟
جزییات جدید از زمین خواری در حوزه علمیه ازگل /باغ 1000 میلیارد تومانی 6 میلیارد و 600 میلیون تومان فروخته شد /این مبلغ نقدا تحویل چه کسی شده است؟
1000 داوطلب هلال احمر خراسان شمالی در خدمت مسافران
توقیف یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق 1000 سی سی
12 بقعه متبرکه کردستان میزبان طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی است
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 فروردین 1403 ساعت 10:102024-03-25فرهنگي

بقعه ای 1000 ساله بناشده بر زمین آتشکده ای ساسانی


قبه یا بقعه دوازده امام یزد از کهن ترین بناهای کتبیه دار ایران است که به دلیل سبک معماری منحصربه فرد و وجود کتیبه های ارزشمند مورد توجه بسیاری از پژوهشگران معماری قرار گرفته است.

- ایسنا/یزد قبه یا بقعه دوازده امام یزد از کهن ترین بناهای کتبیه دار ایران است که به دلیل سبک معماری منحصربه فرد و وجود کتیبه های ارزشمند مورد توجه بسیاری از پژوهشگران معماری قرار گرفته است.

در کوچه پس کوچه های قدیمی یزد که قدم بزنید با آثار تاریخی زیادی مواجه می شوید که زیبایی و شکوه معماری عصر خود را به نمایش می گذارند.

در میان این بناهای مسحورکننده در محله فهادان یزد، سازه ای به عنوان قدیمی ترین یادگار معماری کهن شهر یزد خودنمایی می کند؛ بقعه دوازده امام با قدمت بیش از 1000 سال هر ببینده ای را مجذوب خود می کند و عظمت معماری ایران را به رخ می کشد.

این بقعه که 31 تیر ماه سال 1313 هجری شمسی به شماره 207 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در سال 416 هجری شمسی در زمین آتشکده ای متعلق به دوره ساسانیان به دستور ابو جعفر علاالدوله کاکویه دیلمی ساخته شده است.

البته در طول قرن ها به دلیل بازسازی و مرمت بخش های آسیب دیده با تغییرات زیادی مواجه شده، اما بنا به نظر برخی کارشناسان احتمالاً پیکر ابو جعفر از سال 420 هجری در بخشی از این ساختمان به خاک سپرده شده است.


برچسب ها: معماری - دوازده امام - منحصربه فرد - بقعه - پژوهشگران - ایران - ارزشمند
آخرین اخبار سرویس:

بقعه ای 1000 ساله بناشده بر زمین آتشکده ای ساسانی

بقعه ای 1000 ساله بناشده بر زمین آتشکده ای ساسانی