موضوعات داغ: - مستمري بگيران - انتخابات مجلس - تامين اجتماعي - مسابقات كشتي - سهام عدالت متوفيان - بازنشستگان تامين اجتماعي - سرمايه گذاران - محصولات ايران خودرو - ايران خودرو - بازار خودرو - بازي شب گذشته بارسلونا - رييس واحد علوم و تحقيقات - لائوتارو مارتينس - قهرمان بوندسليگا - عبدالحميد ضيايي - نفت مسجد سليمان فولاد - مناسبات تجاري ايران و عراق - مهاجرت دانشجويان - پيام رهبر معظم انقلاب - گزارش تصويري اختصاصي - محمد صادق افراسيابي - دم ديلگون - بحران غزه

مطالب مرتبط:
اسرار سیگنال های مرموز فضایی افشا شد
اسرار سیگنال های فضایی مرموز فاش شد
اسرار سیگنال های مرموز فضایی افشا شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 22 اسفند 1402 ساعت 15:302024-03-12سياسي

کتیبه 3300ساله یک امپراتوری مرموز


محققان معتقدند یک کتیبه 3300ساله متعلق به یک امپراتوری مرموز «هیتی ها» روایت هجوم فاجعه بار به چهار شهر را روایت می کند.

- محققان معتقدند یک کتیبه 3300ساله متعلق به یک امپراتوری مرموز هیتی ها روایت هجوم فاجعه بار به چهار شهر را روایت می کند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، یک کتیبه سفالین 3300 ساله که منشاء آن به مرکز ترکیه کنونی می رسد، تهاجم فاجعه بار به امپراتوری هیتی ها را که یک دولت مرموز عصر برنزی بودند، توصیف می کند.

بر اساس ترجمه متن خط میخی این لوح، این تهاجم در طول جنگ داخلی هیتی ها، ظاهراً در تلاش برای کمک به یکی از جناح های متخاصم رخ داده است.

لایوساینس نوشت این لوح که اندازه آن معادل کف دست است، در می 2023 توسط کیمیوشی ماتسومورا ، باستان شناس مؤسسه باستان شناسی ژاپنی آناتولی و در میان ویرانه های هیتی در Buklukale ، محوطه ای واقع در حدود 60 کیلومتری جنوب شرقی آنکارا پیدا شد.

باستان شناسان معتقدند این محوطه یک شهر مهم هیتی ها بوده است.

این اکتشاف جدید همچین نشان می دهد این محوطه یک اقامتگاه سلطنتی بوده که هم تراز اقامتگاه سلطنتی در پایتخت هیتی ها بوده است.

براساس ترجمه ای که توسط مارک ویدن ، دانشیار زبان های خاورمیانه باستان در دانشگاه کالج لندن انجام شده است، در شش سطر نخست متن خط میخی روی لوح به زبان هیتی چنین آمده است: چهار شهر، از جمله خ


برچسب ها: امپراتوری - باستان شناس - کتیبه - مرموز - روایت - باستان - فاجعه
آخرین اخبار سرویس:

کتیبه 3300ساله یک امپراتوری مرموز

کتیبه 3300ساله یک امپراتوری مرموز