مطالب مرتبط:
دستور جدید ابراهیم رییسی به وزیر ورزش
دستور جدید ابراهیم رییسی به وزیر ورزش
دستور ایست به مینی بوس مشکوک در بهارستان / محموله سری اش چه بود
استیضاح نتانیاهو در دستور کار کنست
دستور ورزشی رییسی به یک وزیر
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 بهمن 1402 ساعت 11:502024-01-23فرهنگي

نکته ای درباره دستور خط فارسی


فرهنگستان زبان و ادب فارسی نگارش این ترکیب ها را این طور درست می داند: خودبه خود، دست به دست، دم به دم، روبه رو، لابه لا و لحظه به لحظه.

- فرهنگستان زبان و ادب فارسی نگارش این ترکیب ها را این طور درست می داند: خودبه خود، دست به دست، دم به دم، روبه رو، لابه لا و لحظه به لحظه.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه بیان نکاتی درباره دستور خط فارسی به فاصله گذاری ترکیب های ساخته شده با بیناوند پرداخته است.

در این یادداشت کوتاه آمده است: بیناوندها تکواژهای وابسته ای هستند که در میان دو واژه می آیند و یک واژه مرکّب تازه می سازند.

ترکیب های ساخته شده با بیناوندهایی مانند ا ، به ، تا ، در و وا با نیم فاصله/ بی فاصله نوشته می شوند: دورادور، سراسر، تابه تا، جابه جا، خودبه خود، دست به دست، دم به دم، روبه رو، سربه سر، لابه لا، لحظه به لحظه، لنگه به لنگه، موبه مو، بیخ تابیخ، سرتاپا، سرتاته، گوش تاگوش، پیچ درپیچ، تودرتو، جورواجور آن دسته از ترکیب های ساخته شده با بیناوند الف که در آن ها امکان پیوستن بیناوند به حرف پیشین وجود دارد پیوسته نوشته می شوند: تنگاتنگ، دمادم، رنگارنگ، لبالب، مالامال، کشاکش، تکاپو


برچسب ها: فرهنگستان زبان و ادب فارسی - فرهنگستان زبان و ادب - زبان و ادب فارسی - فرهنگستان زبان - فرهنگستان - ادب فارسی - فارسی
آخرین اخبار سرویس:

نکته ای درباره دستور خط فارسی

نکته ای درباره دستور خط فارسی