مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 دی 1402 ساعت 14:052024-01-17اقتصادي

خسارت سالانه 24 میلیارد دلاری کشور از بازار تعطیل بهینه سازی انرژی


با وجود تشدید سالانه ناترازی انرژی در کشور و خسارت 24 میلیارد دلاری آن در سال جاری، اما از یک دهه گذشته تاکنون پیشرفت پروژه های بهینه سازی کمتر از یک درصد بوده و بازار بهینه سازی انرژی کاملا تعطیل است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی (تصویر 1) از ناترازی انرژی در سه حامل گاز طبیعی، بنزین و برق خبر داد که طبق برآوردها از سال جاری دامنه آن به گازوییل هم کشیده می شود.

بدین ترتیب ایران در ابتدای مسیری قرار گرفته که انتهای آن می تواند بن بست بحران انرژی و چالش های اجتماعی و امنیتی پیرامون آن باشد و هر روز تعویق و تعلل در اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف سوخت، احتمال وقوع این آینده تاریک را تقویت می کند.

تصویر 1 طبق گزارش ستاد راهبری تحول مردمی، سالانه 721 میلیون بشکه نفت در کشور به دلیل مصرف غیربهینه هدر می رود، این میزان معادل رقم سالانه فروش نفت ایران در شرایط غیرتحریمی است که در صورت احیا نه تنها کشور را از بحران انرژی نجات می دهد بلکه درآمد ارزی بالایی نیز به همراه خواهد داشت.

* کارنامه بهینه سازی مصرف سوخت کمتر از یک درصد اما با وجود اهمیت بهینه سازی مصرف سوخت، در یک دهه گذشته این موضوع در دستور کار دولت ها نبوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خسارت سالانه 24 میلیارد دلاری کشور از بازار تعطیل بهینه سازی انرژی

خسارت سالانه 24 میلیارد دلاری کشور از بازار تعطیل بهینه سازی انرژی