مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 13 دی 1402 ساعت 14:002024-01-03اقتصادي

2 تجربه هدفمندی و شوک درمانی چه تاثیری بر مصرف بنزین داشت


تعمیق ناترازی بنزین و بی توجهی دولت نسبت به اجرای «برنامه جامع» موجب می شود که کشور در 10 سال آینده به نقطه ای برسد که یا برای نصف خودروها بنزینی وجود نخواهد داشت و یا در چرخه باطل شوک درمانی قرار بگیرد.

- گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی از ناترازی روزانه 10 میلیون لیتر بنزین خبر داد که هزینه ای معادل حدود 3 میلیارد دلار برای کشور در پی دارد.

اما با ادامه روند فعلی، پیش بینی می شود که در 10 سال آینده، ایران مجبور به واردات روزانه 110 میلیون لیتر شود تا به تقاضا پاسخ دهد.

به بیان دیگر، اگر سیاست های کنترل مصرف و افزایش تولید بنزین همچنان در کما باقی بماند، مصرف بنزین ایران در سال 1412 دو برابر تولید آن خواهد بود و در صورت فقدان منابع ارزی، دولت فقط می تواند به نیمی از تقاضا برای بنزین پاسخ دهد، یعنی شرایطی که از هر دو خودرو، فقط برای یک خودرو در جایگاه سوخت بنزین وجود ندارد.

* تاثیر تقریبا هیچ شوک درمانی آبان 98 بر کنترل مصرف بنزین در مواجهه با ناترازی بنزین و کنترل مصرف، دو تجربه وجود دارد که بازخوانی آنها می تواند برای دولت سیزدهم به عنوان حکمران اقتصادی کشور راهگشا باشد: 1- تجربه شوک درمانی بنزین در آبان 98 2- تجربه هدفمندی یارانه و قانون توسعه حمل ونقل عمومی سال 86 قطعا همه مردم ایران اتفاقات آبان 98 و افز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

2 تجربه هدفمندی و شوک درمانی چه تاثیری بر مصرف بنزین داشت

2 تجربه هدفمندی و شوک درمانی چه تاثیری بر مصرف بنزین داشت