مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 دی 1402 ساعت 10:252023-12-25فرهنگي

ما تا لبِ جوی مولیان برگشتیم


 به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم متخلص به رودکی را پدر شعر فارسی می نامند؛ با این حال بخش هایی از زندگی رودکی با وجود شهره و آوازه و همچنین تأثیرگذاری اش بر ادب فارسی، - چهارم دی ماه را سالروز ولادت رودکی می دانند؛ شاعری که میراثش برای زبان فارسی و ایران فرهنگی پس از گذشت قرن ها همچنان تأثیرگذار و ماندگار بوده است.

 به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم متخلص به رودکی را پدر شعر فارسی می نامند؛ با این حال بخش هایی از زندگی رودکی با وجود شهره و آوازه و همچنین تأثیرگذاری اش بر ادب فارسی، ایران فرهنگی و شاعران پس از خود، در هاله ای از ابهام به سر می برد.

از جمله اینکه آیا استاد شاعران، نابینای مادرزاد بوده یا در پیری به این عارضه دچار شده است؟ تا سال 1940، یعنی هزار سال پس از وفات رودکی، مقبره او مشخص نبود.

گفته می شود که صدرالدین عینی، پژوهشگر تاجیک، با بررسی تذکره های مختلف و انجام یک کار تحقیقی، موفق می شود قبر شاعر را در گورستانی قدیمی در پنجرود شناسایی کند.

پس از آن، با حضور جمعی از باستان شناسان، جمجمه شاعر مورد بررسی قرار گرفت تا به بخشی از زوایای ناپیدای زندگی رودکی، از این طریق پاسخ داده شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ما تا لبِ جوی مولیان برگشتیم

ما تا لبِ جوی مولیان برگشتیم