مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 29 دی 1402 ساعت 10:502024-01-19فرهنگي

ماجرای بلوای چهل روزه لوطیان در «یزد الی یزد»


به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مستند «یزد الی یزد» به کارگردانی حسن نقاشی پس از پژوهش و جمع آوری اسناد به فیلمبرداری رسید.

- مستند یزد الی یزد به ماجرای قیام یک بنای معروف یزدی می پردازد که سعی می کند شاه باشد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مستند یزد الی یزد به کارگردانی حسن نقاشی پس از پژوهش و جمع آوری اسناد به فیلمبرداری رسید.

این مستند ماجرای کم تر شنیده شده به قدرت رسیدن لوطیان در یزد را بازگو می کند و اسناد و مدارکی را در این باره برای اولین بار به نمایش می گذارد.

حسن نقاشی کارگردان یزد الی یزد درباره این مستند گفت: اواخر حکومت محمد علیشاه قاجار یک بنای یزدی، معروف به لوطی محمد گِلکار بلوا می کند و با حمایت سایر لوطی ها، حاکم مشروطه یزد را عزل و خود را حاکم مستقل می داند، او همچنین با وضع قوانین مستبدانه، اساس سیاست خود را پیکار با مشروطه اعلان می کند.

او در پایان مطرح کرد: لوطی ها در چند نبرد، موفق به سرکوب قوای حکومتی شدند که همین بر توهم شاهِ لوطیان افزود، چنانکه او با ضرب سکه و طرح درفش و تعیین وزیر و وکیل در پی کسب قدرت بیشتر بود، اما بعد از فتح تهران و عزل محمد علیشاه و استقرار حکومت مشروطه، قو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای بلوای چهل روزه لوطیان در «یزد الی یزد»

ماجرای بلوای چهل روزه لوطیان در «یزد الی یزد»