مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 2 دی 1402 ساعت 09:512023-12-23اقتصادي

کشت مستقیم بدون نیاز به شخم زدن برای اولین بار در یزد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا فلاطونی در این خصوص اظهار کرد: برای اولین بار کشت مستقیم نخود، عدس و جو با دستگاه zero Tillage multicrop planter  با هدف افزایش عملکرد محصولات زراعی و حاصلخیزی خاک در مقایسه با روشهای مرسوم و سنتی،با هماهنگی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تفت و مرکز جهاد کشاورزی بنادکوک در اراضی مزرعه جلیل آباد این روستا انجام و کشت زیره و آنغوزه به همین روش در برنامه هفته آتی این مرکز قرار دارد.

وی افزود: در روش کشت مستقیم هیچ گونه نیازی به عملیات خاک ورزی شامل شخم و دیسک نبوده و بذر کاری با دقت در فاصله، روی ردیف و بین ردیف انجام می گیرد و هم چنین عمق کاشت و میزان بهم خوردگی خاک در عمق قابل کنترل است.

رییس اداره فن آوری های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان یزد، با بیان این که در این روش با ایجاد شیار نفوذ آب باران، به عمق و در محل کشت بذر افزایش می یابد، گفت: در این روش به دلیل حداقل بهم خوردگی خاک و قرارگیری کود در زیر بذر از انتشار و رشد علف های هرز جلوگیری شده و باعث افزایش تولید می شود.

فلاطونی تصریح کرد: در روش دستی هیچ گونه کنترلی در فاصله بین بذرها و ردیفی کشت وجود ندارد، عمق کاشت نیز دقیق نبوده و به این علت درصد سطح سبز کاهش می یابد ولی سطح سبز در کشت مستقیم یکنواخت و خوبی کشت محصول را به همراه دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشت مستقیم بدون نیاز به شخم زدن برای اولین بار در یزد

کشت مستقیم بدون نیاز به شخم زدن برای اولین بار در یزد