مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 دی 1402 ساعت 09:002023-12-31اجتماعي

معمای دریاچه ارومیه؛ دیروز تیتانیوم امروز لیتیوم


دریاچه کهن «چی چست» دریاچه ای که در کرانه خود، خاطرات زیادی را جای داده و واژه واژه اش گذری بر پیشینه ایرانیان کهن است، حالا نظاره گر غروبی غم انگیز است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، این روز ها دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی ندارد و هر روز دامنه شایعات درباره خشکاندن عمدی این پهنه آبی گسترش می یابد پنج سال پیش استخراج تیتانیوم و امسال استحصال لیتیوم موضوع داغ شایعات شده است.

تصاویری که در روزهای گذشته و در فضای مجازی از حرکت چند کامیون بر بستر دریاچه ارومیه و حمل خاک و نمک این دریاچه منتشر شده، بار دیگر به شایعات مربوط به استحصال ماده مهم و راهبردی لیتیوم از شورابه های باقی مانده از دریاچه دامن زده است.

  ماجرای امکان استخراج لیتیوم از کف دریاچه ارومیه چیست؟  در گزارش هایی که اخیرا در برخی رسانه ها منتشر شده، این طور آمده است که بررسی ها نشان می دهد اگرچه خشکسالی و سدسازی موجب خشکیدن دریاچه های داخلی شده و تلاش هایی هم برای احیای آنها انجام شده است، اما این خشکیدن در پس خود منابع مالی زیادی با استخراج لیتیوم به همراه دارد و به نظر می رسد وجود منابع عظیم لیتیوم در کف تالاب هایی از جمله دریاچه ارومیه، شاید یکی از دلایل توجه ناکافی به روند خشک شدن این منابع مهم طبیعی و تعلل در احیای آن باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معمای دریاچه ارومیه؛ دیروز تیتانیوم امروز لیتیوم

معمای دریاچه ارومیه؛ دیروز تیتانیوم امروز لیتیوم