مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 دی 1402 ساعت 08:452024-01-17سياسي

روایتی از قدمت هزارساله کلاش بافی در مریوان


کلاش نوعی پای افزار بافته شده از نخ و پارچه است که قدمت آن در اورامانات کردستان و خاصتا مریوان به بیش از هزار سال برمی گردد.

- خبرگزاری فارس استان کردستان؛ کلاش یا همان گیوه، تنها کفشی که پای چپ و راست ندارد، کفشی که رد پایش را همه جای مریوان و حتی فراتر از آن در شهرها و روستاهای مختلف کردستان دیده می شود.

کفشی که نسل به نسل در اورامان کردستان با دست بافته شده و حالا قدمتش به بیش از یک هزار سال می رسد، کلاش مریوان در شهریور ماه سال 96 پا از مرزهای جغرافیایی ایران بیرون گذاشت و شهرستان مریوان در شورای ثبت جهانی صنایع دستی یونسکو به عنوان شهر جهانی کلاش و پنجمین شهر ثبت شده ایران، جهانی شد.

کفشی که از یک هزار سال پیش توسط کُردها تولید می شد و تا امروز نمونه آن در هیچ جای دنیا با این سبک و روش تولید نشده است، این کفش در اوایل مخصوص عروس و دامادهای منطقه هورامان کردستان بود و بتدریج  ویژه مردان شد و سپس استفاده از آن در همه مناطق کُردنشین گسترش یافت و حال چند سالی است به همت تولیدکنندگان  نمونه های زنانه آن هم تولید می شود.

 بیشترین کلاش و معروف ترین زیره های آن در روستای دَل و باکیفیت ترین بافت کلاش در روستای ناو تولید می شود عراق کانون اصلی صادرات این پای افزار است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایتی از قدمت هزارساله کلاش بافی در مریوان

روایتی از قدمت هزارساله کلاش بافی در مریوان