مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 آذر 1402 ساعت 13:352023-11-27سياسي

برندسازی «طلای سرخ سرایان» ضروری است


مسوول شورای اسلامی شهرستان سرایان خواستار ثبت آداب و رسوم ویژه و منحصر به فرد مردم شهرستان سرایان در خصوص برداشت محصول ارزشمند زعفران (طلای سرخ) در فهرست آثار طبیعی و معنوی میراث فرهنگی کشور شد.

- خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی، از سرایان به عنوان برترین و اولین شهر زعفرانی ایران یاد می شود  چرا که گوشت و خون مردم این دیار با این یکتا محصول جهان درهم آمیخته و سرایانی ها علقه و آداب و سنن خاصی برای برداشت طلای سرخ دارند که در کمتر نقطه ای از ایران و جهان می توان آن را را یافت.

جلوه ای از رستاخیز یکی از آداب خاص سرایانی ها در فصل برداشت، سحر خیزی و چیدن گل های ارغوانی در سپیده دم است و ازجلوه ای  ویژه آن اینکه که اغلب سرایانی ها سحرگاه شهر را ترک کرده و راهی زعفران زارها برای برداشت می شود و شهر خالی از هر جنبنده شده  و تداعی کننده وقوع زمین لرزه و یا رستاخیز است.

نوروز زعفرانی آداب و رسوم خاص سرایانی ها در فصل برداشت تداعی کننده رسوم مقدمانی نوروز یا تولدی دیگر است چرا که زعفران کاران سرایان قبل از شروع فصل برداشت غبار یک ساله را از خانه و کاشانه می زدایند و حتی استحمام می کنند تا خود را برای برداشت یک ماهه با جانمایی تجهیزات و امکانات مختص برداشت و پاک و خشک کردن زعفران آماده کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برندسازی «طلای سرخ سرایان» ضروری است

برندسازی «طلای سرخ سرایان» ضروری است