مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 آذر 1402 ساعت 08:462023-11-29اقتصادي

تمبر ملی با مزه ترش و ملس «کِنِس دِشو»


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرستان آمل، کِنس یا کندس و کنس در زبان محلی مازندرانی نام گونه میوه جنگلی است که در فارسی به آن ازگیل جنگلی یا ازگیل وحشی می گویند که هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی است.

کِنِس، کِندِس یا کاندِس با نام علمی(Mespilus germanica)  میوه ای گوشتی اسیدی با هسته های بسیار سخت است و تا خوب رسیده نشود قابل خوردن نیست البته پس از رسیدن گوشت از رنگ سفید به قهوه ای تغییر کرده، نرم و شیرین می شود.

کنس اواسط پاییز تا اوایل زمستان هر سال به ثمر می رسد و مردان و زنان مازندران از سحرگاهان برای چیدن آن راهی جنگل های انبوه و هیرکانی مازندران می شوند.

ولیگ هم میوه ای جنگلی همگام با کنس رشد می کند ولی بسیار ریز اندام و سیاه رنگ است که دارای مزه ای ملس و داخل میوه قرمز رنگ بوده و اما زیاد پخت و تولید رب آن مرسوم نیست.

*کنس دشو آیینی بومی محلی در مسیر ماندگاری علاوه بر استفاده خام خوری، مردم روستاها پس از جمع آوری و چیدن کنس، دست به تمیز کردن، شستن، پخت و فرآوری آن در یک فرآیند خانوادگی به همراه همسایگان و اهلی روستا می زنند.

در این آیین سنتی محلی فرآورده های خانگی ملس و ترش مزه است و با گردهم آوری خانواده های روستایی صله رحم و تقویت پیوند ناگسستنی خانوادگی رقم می خورد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تمبر ملی با مزه ترش و ملس «کِنِس دِشو»

تمبر ملی با مزه ترش و ملس «کِنِس دِشو»