مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 آذر 1402 ساعت 17:052023-12-20اجتماعي

آنچه از «شو چِله» کهگیلویه و بویراحمدی ها باید بدانید


در تقویم ایرانی ها روزهای مختلفی وجود دارد که طبق رسم گذشته این روزها را پاس می دارند و عامل «شونشینی» اعضای خانواده در کنار یکدیگر می شود، از جمله این روزها را می توان به «شب یلدا»، - ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد در تقویم ایرانی ها روزهای مختلفی وجود دارد که طبق رسم گذشته این روزها را پاس می دارند و عامل شونشینی اعضای خانواده در کنار یکدیگر می شود، از جمله این روزها را می توان به شب یلدا ، آخرین شب پاییز اشاره کرد، شبی که استفاده از آجیل و میوه در آن زیاد است.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد همچون مردم سراسر کشور خود را برای شب یلدا آماده کرده و در این شب که به شو چِلَه در این استان معروف است آداب و رسومی دارند.

از جمله آداب و رسوم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در شب یلدا دیدار و سرکشی از بزرگان و ریش سفیدان فامیل و خانواده است.

همچنین در این شب خاطره گویی و قصه گویی از سوی بزرگان از جمله پدربزرگان و مادربزرگان یکی از رسم های جالب در این استان است و بزرگترهای خانواده نیز برای دیگر افراد شاهنامه می خوانند.

شب یلدا در بین مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان شب شو چله معروف است که خانواده ها تلاش می کنند در این شب اجاق خانه شان گرم باشد و از غذاهای با طبع گرم استفاده می کنند تا سرمای زمستان را کمتر احساس کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آنچه از «شو چِله» کهگیلویه و بویراحمدی ها باید بدانید

آنچه از «شو چِله» کهگیلویه و بویراحمدی ها باید بدانید