مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 آذر 1402 ساعت 09:152023-12-16فرهنگي

تجربه های زیسته در خانه های تاریخی اصفهان


یک معمار اصفهانی با بیان اینکه معماری مصرفیِ امروز را نمی توان مترادف با شیوه سنتی دانست، گفت: آنچه بیشتر در خانه های ارزشمند گذشته در اصفهان مشهود است ذوق و سلیقه و ابداع در طراحی و ساخت آن ها است و به ندرت می توان دو بنا با یک کاربری و حتی با یک معمار .

- این معمار خاطرنشان کرد: مردم اصفهان هنوز خدمات ارزنده اعیان و اشراف، نجبا، نخبگان و خیرین شهر ازجمله خاندان امین التجار، ملک التجار، رحیم زاده، کازرونی، مشیر، علی و حسین همدانیان، صدری، صراف، بهشتیان، کسایی، قدسیه، تاج، ارحام صدر، زند کرمانی و بسیاری دیگر را از یاد نبرده اند.

اما به غیراز زیبایی ظاهری خانه ها، تک تک عناصر و جزییات و فضاهای خانه ها مسئولیتی داشتند و برای منظور خاصی طراحی و در جای خودساخته می شدند و هیچ جزیی از خانه بدون دلیل منطقی ساخته نمی شد برای مثال دیوارها نقش باربری و ایستایی ساختمان، صرفه جویی در مصرف انرژی (عایق حرارتی)، جلوگیری از نفوذ و خروج سروصدای ساکنین (ایجاد عایق صوتی)، فضاسازی و خلق فضاهای مختلف، عایق سازی در برابر نوسانات جوی و بالاخره نقش تزیین و انجام کارهای هنری مانند گچ بری، کاشی کاری و نقاشی دیواری داشتند.

بهزاد اضافه کرد: باتوجه به مطالب گفته شده نتیجه می شود معمار اصفهانی علاوه بر نقش دیوارها به عنوان کاربردهای فیزیکی و مادی آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تجربه های زیسته در خانه های تاریخی اصفهان

تجربه های زیسته در خانه های تاریخی اصفهان