مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 آذر 1402 ساعت 09:452023-11-27سياسي

واکاوی تاسیس و انحلال ؛ ناگفته هایی از کارنامه رؤسای ساواک


مظفر شاهدی» معتقد است ساواک، سازمانِ امنیتیِ مولود دوران جنگ سرد که آمریکایی ها نقش مهمی در تأسیس آن ایفا کرده بودند، در سرکوب شدید و شکنجه های غیرانسانی مخالفان حکومت در زندان نقشی تعیین کننده ایفا می کرد.

-     تابناک _ ساواک به عنوان یکی از سازمان های مخوف امنیتی از زمان تاسیس در ابتدای نیمه دوم دهه 30 تا انحلال آن در سال 1357 همواره ناشناخته بود اما بعد از فروپاشی حکومت پهلوی و در 44 سال گذشته اگرچه تلاش شده نوری بر پستوهای تاریک این سازمان افکنده شود اما همچنان حرف و حدیث ها و پرسش های زیادی در ارتباط با آن وجود دارد؛ از جمله، دلایل و ضرورت های شکل گیری این سازمان و چگونگی مواجهه آن با مخالفان حکومت پهلوی، همواره دغدغه بسیاری از افراد بوده است.

ایرنا برای پاسخ به این پرسش ها با دکتر مظفر شاهدی نویسنده کتاب ساواک: سازمان اطلاعات و امنیت کشور 1335- 1357) گفت وگویی انجام داد که آن را در ادامه می خوانیم.

ساواک، سازمانِ امنیتیِ مولود دوران جنگ سرد بود - دلایل و ضرورت های خارجی و بین المللی تأسیس ساواک در اواسط دهه 1330 شمسی چه بود؟ _ باید عرض کنم، تأُسیس ساواک از اساس پروژه ای آمریکایی بود اما نظیر بسیاری دیگر از دستگاه های اطلاعاتی_امنیتی منطقه ای و جهانی، ضرورت تأسیس آن به پایان جنگ جهانی دوم و آغاز عصر موسوم به جنگ سرد در روابط دو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

واکاوی تاسیس و انحلال ؛ ناگفته هایی از کارنامه رؤسای ساواک

واکاوی تاسیس و انحلال ؛ ناگفته هایی از کارنامه رؤسای ساواک