مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آذر 1402 ساعت 18:352023-12-21اجتماعي

«شُو چله» آیینی به بلندای قدمت مردم لر


لرستان به عنوان یکی از خواستگاه های لُر و لک زبانان ایران «شب چله» رسوم خاص خود را دارند که ریشه این آیین به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد برمی گردد.

- خبرگزاری فارس لرستان- مرضیه شیرخان چگنی، هر کدام از اقوام ایران زمین در شب یلدا آیین و رسوم خاصی دارند و لرستان نیز به عنوان یکی از خواستگاه های لُر و لک زبانان ایران این شب آیین خاصی دارند که ریشه این آیین در لرستان به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد برمی گردد.

شب یلدا در لرستان بیشتر با نام شو چله ، توک چله و اول قاره نام برده می شود و در برخی مناطق به نام 90 نوروز نیز مشهور است، یعنی تا نوروز 90 روز باقی مانده است.

چله بزرگ وکوچک اعتقادی ماندگار شو چله هنوز هم برای مردم لرستان مهم است و سعی در اجرای آیین های خاص این شب دارند، در باور مردم لر چله بزرگ و چله کوچک وجود دارد که چله بزرگ از اول زمستان تا چهل روز یعنی تا دهم بهمن ماه ادامه دارد و چله کوچک در ادامه چله بزرگ به مدت 20 روز ادامه دارد و علت نام گذاری شب یلدا در لرستان به شو چله اشاره به دو چله بزرگ و کوچک در فصل زمستان دارد که یک فرآیند اقلیمی و علمی است.

جمع شدن در کنار یکدیگر و در منزل بزرگ فامیل از مناسک این آیین سنتی در لرستان است و در گذشته که اکثریت مردم از نظر مالی در یک سطح قرار داشتند، هر کس هر چه داشت بر سر یک سفره مشت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«شُو چله» آیینی به بلندای قدمت مردم لر

«شُو چله» آیینی به بلندای قدمت مردم لر