مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 آذر 1402 ساعت 14:252023-11-29سياسي

جایگاه امر به معروف در شرع و قانون اساسی


امر به معروف و نهی از منکر امری است که از پشتوانه شرعی و قانونی برخورددار بوده و با توجه به تاثیر آن در جامعه، یک وظیفه همگانی به شمار می رود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار توانا؛ علیرضا محمدلو پژوهشگر علوم اجتماعی و مدرس رسانه، در یادداشتی که در اختیار این رسانه قرار داد، نوشت: فرض بر این است که از هیجان فاصله بگیریم و پیرامون پدیده های اجتماعی و فرهنگی، منطقی صحبت کنیم.

اخیرا عده ای از بانوان بصورت خودجوش، تیمی، هماهنگ و محترمانه در متروی تئاتر شهر تهران اقدام به انجام فریضه امر به معروف کرده اند که برخی را متعجب کرده است.

 میزان برانگیختگی عده ای تا حدی بوده که فراموششان شده این فریضه پشتوانه جدی و رسمی داشته و به صراحت در اصل هشتم قانون اساسی آمده است که در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امربه معروف و نهی ازمنکر وظیفه ای است همگانی و متقابل برعهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است.

از طرفی با فرض موجودیت جامعه دینی هم نمی توان این اصل و گزاره را نادیده گرفت که علاوه بر روایات متعدد در این زمینه، خداوند متعال در بیان صفات ممتاز مؤمنان در قرآن می فرماید: و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیا بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلاه و یؤتون الزکاه و یطیعون الله و رسوله؛ مردان و زنان با ایمان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جایگاه امر به معروف در شرع و قانون اساسی

جایگاه امر به معروف در شرع و قانون اساسی