مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آذر 1402 ساعت 15:102023-12-21اقتصادي

آداب و رسوم کردستان در «شه و چله»


شب یلدا را در کردستان «شه و چله» می نامند یکی از اصلی ترین ویژگی های این شب در کردستان دورهمی های خانوادگی است که در خانه بزرگان صورت می گیرد.

- خبرگزاری فارس استان کردستان، آخرین برگ های پاییز امسال هم در حال ریختن است، پاییز را به روال هر سال با برگ های خزان و رنگارنش بدرقه می کنیم و به استقبال زمستان می رویم.

نزدیک به چندین هزار سال است که ایرانیان طبق سنت تاریخی طولانی ترین شب سال را به جشن می نشینند و خود را برای سوز و سرمای زمستان مهیا می کنند.

ریشه آیین شب یلدا به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد برمی گردد مراسمات ویژه این شب در هر گوشه کنار ایران زیبا و هزار رنگ ویژگی های خاص خود را دارد.

شب یلدا را در کردستان شه و چله (شب چله) می نامند یکی از اصلی ترین ویژگی های شب چله در کردستان دورهمی های خانوادگی است که در خانه بزرگان صورت می گیرد.

جمع شد ن های دور کُرسی، درست کردن کالک ترش، دلمه برگ مو و کلم، دولمه فلفل سبز و بادمجان، خشکبار و هندوانه  از غذاهای و میوه های مرسوم در این شب است.

شب یلدا در خانه کردستانی ها ویژگی خاصی دارد، کرسی نشینی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از خانه ها در آغاز فصل سرد اعضای خانواده، از کوچک و بزرگ را دور خود جمع می کند، هر بار با تزیین آن و پوشاندنش با مواد غذایی و خوراکی های متنوع خاطرات خوشی را در ذهن ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آداب و رسوم کردستان در «شه و چله»

آداب و رسوم کردستان در «شه و چله»