مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 آذر 1402 ساعت 11:352023-11-29اقتصادي

یک شتباه رایج و پاسخ به نگرانی ها درباره «یلدا»


مسئول تدوین و تهیه پرونده جهانی «یلدا/ شب چله» با بیان اینکه پیوست عنوانی به نام «یلدا» در تقویم ملی، تأثیری در تخریب و یا توسعه آن ندارد، برخی اشتباه های رایج درباره این آیین باستانی را متذکر شد و تاکید کرد: - مسئول تدوین و تهیه پرونده جهانی یلدا/ شب چله با بیان اینکه پیوست عنوانی به نام یلدا در تقویم ملی، تأثیری در تخریب و یا توسعه آن ندارد، برخی اشتباه های رایج درباره این آیین باستانی را متذکر شد و تاکید کرد: یلدا جشن بلندترین شب سال نیست؛ جشن آغاز روشنایی است و طولانی تر بودن شب و پایان پاییز علت این جشن نیست.

یلدا / شب چله ، یکی از داشته های فرهنگی ایران به شمار می آید که نهم آذرماه سال 1401 به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران و مشترک با افغانستان در یونسکو ثبت جهانی شد .

این در حالی بود که انتظار می رفت کشورهای بیشتری در پرونده جهانی یلدا مشارکت داشته باشند، اما وقتی ایران سال 1393 این پرونده را در یونسکو برای ثبت چندملیتی به اشتراک گذاشت، تنها افغانستان به آن پیوست.

شرایط داخلی افغانستان نیز به گونه ای بود که در جلسه رأی گیری اجلاس یونسکو برخی کشورها نسبت به چگونگی حفاظت از این میراث ناملموس در افغانستان نگرانی هایی را مطرح کردند، هرچند مشارکت افغانستان در یلدا حمایت برخی دیگر از کشورها را برانگیخت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک شتباه رایج و پاسخ به نگرانی ها درباره «یلدا»

یک شتباه رایج و پاسخ به نگرانی ها درباره «یلدا»