مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 آبان 1402 ساعت 12:452023-10-23سياسي

آخرین وضعیت ثبت جهانی «غار کرفتو» و تعرض به آن


معاون میراث فرهنگی استان کردستان ضمن تشریح وضعیت تعیین حریم و پرونده ثبت جهانی غار کرفتو، درباره وضعیت ساختمان بوجاری که در محوطه این اثر احداث شده توضیح داد و گفت: - معاون میراث فرهنگی استان کردستان ضمن تشریح وضعیت تعیین حریم و پرونده ثبت جهانی غار کرفتو، درباره وضعیت ساختمان بوجاری که در محوطه این اثر احداث شده توضیح داد و گفت: پرونده حریم کرفتو آماده شده اما این اقدام مقدمه ای برای ثبت جهانی غار کرفتو است و نه تعیین وضعیت ساختمان بوجاری.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، غار کرفتو در استان کردستان یکی از نامزدهای ایران برای ثبت جهانی است، که از آبان ماه سال 1401 در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و اقداماتی برای تدوین پرونده جهانی آن در حال انجام است، هرچند این اثر طبیعی و تاریخی هنوز حریم مشخصی ندارد و باید تعیین حریم شود.

کرفتو اثر ناشناخته ای است که تنها بخش هایی از آن مورد مطالعه و کاوش قرار گرفته و به گفته باستان شناسان زوایای پنهانی از این غار وجود دارد که هنوز اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست.

با این حال در بخش هایی از غار که کاوش های باستان شناسی انجام شده است، کتیبه هایی از دوران پیش از تاریخ وجود دارد و به گفته کارشناسان باستان شناسی، قدیمی ترین آپارتمان دستکند پابرجای جهان به شمار می آید و با توجه به تحقیقات انجا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آخرین وضعیت ثبت جهانی «غار کرفتو» و تعرض به آن

آخرین وضعیت ثبت جهانی «غار کرفتو» و تعرض به آن