مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 آبان 1402 ساعت 12:402023-10-30اقتصادي

10 استان مصرف کننده اصلی منابع آب زیرزمینی


کاهش قابل توجه سرانه آب کشور در حالی رقم خورده است که میزان نیاز آبی کشور به واسطه توسعه افزایشی است، در ایران به صورت سالانه نزدیک به 98 میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود که از این بین 55 درصد توسط منابع آب زیرزمینی و 45 درصد دیگر توسط منابع آب سطحی تأمین می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از  ایسنا، طبق بررسی ها سهم منابع زیرزمینی در تأمین آب مورد استفاده در برخی استان ها به شدت افزایش یافته به طوری که در کرمان، یزد، خراسان جنوبی، هرمزگان، همدان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی، قم و سمنان وابستگی به آب های زیرزمینی نسبت به دیگر استان ها به مراتب بیشتر است و بیش از 75 درصد آب مصرفی از آب های زیرزمینی تأمین می شود.

  براساس بررسی های انجام شده بیش از 45 درصد آب مصرفی کشور از طریق چاه ها و آب های زیرزمینی تأمین می شود که این موضوع در بلندمدت موجب کاهش کیفیت آب سفره های زیرزمینی شده، از سوی دیگر در ایران بین 2.

5 تا 3.

5 برابر متوسط جهانی، برای محصولات کشاورزی آب مصرف می شود،  80 درصد محصولات کشاورزی کشور از طریق کشت آبی برداشت می شود و تنها 20 درصد محصولات کشت دیمی است.

 همچنین بارش سالانه بیش از 400 میلیارد مترمکعب در کشور است که  از این میزان حدود 300 میلیارد مترمکعب به دلایل مختلف از جمله تبخیر قابل استفاده نیست و 100 میلیارد مترمکعب در دسترس است که


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

10 استان مصرف کننده اصلی منابع آب زیرزمینی

10 استان مصرف کننده اصلی منابع آب زیرزمینی