مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 آبان 1402 ساعت 15:002023-11-16سياسي

کامل ترین قرآن دست نویس به قدمت 9 قرن رونمایی شد+فیلم


«مصحف مشهد رضوی» کامل ترین قرآن دست نویس به خط حجازی از سده نخست هجری، امروز پنجشنبه 25 آبان 1402 با حضور جمعی از علما، فقها، مسئولان فرهنگی و اساتید دانشگاه، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، مصحف مشهد رضوی به همت مرتضی کریمی نیا قرآن پژوه، محقق حوزه و دانشگاه و برترین نسخه شناس جوان کشور در 8 سال تصحیح و جمع آوری شده است.

طبق تحقیقات کریمی نیا این مصحف از قدیمی ترین مصحف های تاریخ بشر بوده و این یک رویداد فرهنگی بسیار بزرگ در مسائل علمی و نسخه شناسی جهان اسلام است.

مصحف مشهد رضوی یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخه قرآنی با خط حجازی کهن، به شماره های 18 و 4116 در کتابخانه آستان قدس رضوی مشهد که بر روی هم یک قرآن را تشکیل می داده اند.

این اثر اکنون با 252 برگ، کامل ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سده نخست هجری در سراسر جهان به شمار می آید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد.

با توجه به ویژگی های متنی این مصحف، ویژگی های رسم، غرائب املایی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره ها و نهایتاً بر پایه آزمایش های متعدد کربن 14، اکنون روشن شده که بخش اصلی این نسخه در سده نخست هجری کتابت شده است.

به گفته مرتضی کریمی نیا، پژوهشگر این اثر، مجموع ویژگی های این مصحف، در کمتر نسخه ای از قرآن های کهن به خط حجازی یافت می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کامل ترین قرآن دست نویس به قدمت 9 قرن رونمایی شد+فیلم

کامل ترین قرآن دست نویس به قدمت 9 قرن رونمایی شد+فیلم