مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 آبان 1402 ساعت 12:502023-11-13فرهنگي

کشف دست نوشته های 500 ساله، در مزار قطب الدین حیدر تربت حیدریه


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از آشکارسازی یادگار نوشته های 500 ساله در حین اقدامات مرمت تزیینات نقاشی مزار قطب الدین حیدر خبر داد.

- ایسنا/خراسان رضوی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از آشکارسازی یادگار نوشته های 500 ساله در حین اقدامات مرمت تزیینات نقاشی مزار قطب الدین حیدر خبر داد.

احسان زهره وندی در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: یادگاری نویسی بر بدنه بناهای تاریخی از قدیم مرسوم بوده است، گاهی این یادگار نویسی ها با خط خوش از اشعار و روایات با موضوع دل نوشته، پند، حکایت و یا روایت بزرگان و مشاهیر است که به مرور زمان به بخشی از هویت فرهنگی و مکتوب بنا می پیوندد و صد البته چنین یادگار نوشته را نمی توان با بحث وندالیسم و خدشه بر آثار تاریخی یکسان انگاشت.

وی ادامه داد: پاره ای از این دست نوشته های مشهود در بدنه مزار قطب الدین حیدر، حاوی اطلاعات اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و ادبی مهمی بوده که انعکاسی از حوادث و وقایع زمان خود هستند و همچون اسنادی ارزشمند ناگفته هایی درباره زمان تاریخی خود دارند که اکثر یادگار نوشته های کشف شده در مزار قطب الدین حاوی اطلاعات تاریخی مهمی هستند و به زودی مستندسازی و مطالعات پژوهشی آن ها شروع خواه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف دست نوشته های 500 ساله، در مزار قطب الدین حیدر تربت حیدریه

کشف دست نوشته های 500 ساله، در مزار قطب الدین حیدر تربت حیدریه