مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 18 آبان 1402 ساعت 00:052023-11-08سياسي

یک شیرینی 100 ساله از اردبیل


«چَنگوری» نام یکی از شیرینی های سنتی و خانگی استان اردبیل است که قدمتی 100 ساله دارد.

مهارت پخت و تهیه این شیرینی سنتی که در روزهای عید و چهارشنبه سوری تهیه می شده، - چَنگوری نام یکی از شیرینی های سنتی و خانگی استان اردبیل است که قدمتی 100 ساله دارد.

مهارت پخت و تهیه این شیرینی سنتی که در روزهای عید و چهارشنبه سوری تهیه می شده، برای حفاظت و پاسداری در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

  روح الله محمدی ـ معاون میراث فرهنگی استان اردبیل ـ در گفت وگو با ایسنا، درباره این شیرینی سنتی توضیح داد: پارتداما، پیشی، چخماقی، باقلوای زعفرانی، سه گوش، قطابی، شیرینی کشمشی، راحت الحلقوم، مارمالاد، حلوای زعفرانی، باقلوای بادام، قرابیه گردو و بیچرنیک از جمله شیرینی هایی است که از گذشته در اردبیل تهیه می شده و امروز می توان در قنادی های سنتی و یا قدیمی شهر، نمونه های آن را به شکل محدود پیدا کرد.

چنگوری نیز از نخستین شیرینی های خانگی بوده که قبل از پیدایش قنادی ها و شیرینی پزی ها در استان اردبیل و بویژه در شهرستان نمین تهیه می شده است.

امروز هم در مراسم هایی چون چهارشنبه سوری، روزهای عید و سیزده به در توسط برخی خانواده ها تهیه می شود، ولی تهیه این شیرینی خانگی مانند گذشته رایج و متداول نیست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک شیرینی 100 ساله از اردبیل

یک شیرینی 100 ساله از اردبیل