مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 آبان 1402 ساعت 12:152023-11-13سياسي

آیین «یلدا» تناقضی با ادیان و اعتقادات مذهبی ندارد


مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: آیین یلدا تناقضی با ادیان و اعتقادات مذهبی ندارد و باید در حفظ این میراث فرهنگی، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: آیین یلدا، تناقضی با ادیان و اعتقادات مذهبی ندارد و این موضوع، راز ماندگاری آن از هزاره های پیشین تا کنون است و باید در حفظ این میراث فرهنگی، نهایت کوشش را به کار ببریم.

وی در واکنش به شایعاتی پیرامون تغییر نام شب یلدا در تقویم رسمی کشور گفت: آذرماه سال گذشته، هفدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش برگزار و آیین یلدا/ چله در پرونده ای مشترک میان ایران و افغانستان ثبت جهانی شد.

وی در توضیح اهمیت این میراث معنوی ایرانیان گفت: میترا بزرگترین ایزد پیش از پیدایش زرتشت است که طبق برخی روایت ها، در 30 آذر به دنیا آمده که کوتاه ترین روز و بلندترین شب را داراست.

ایرانیان از دیرباز، پایان این شب طولانی و تولد دوباره خورشید و تابش نور ایزدی را گرامی می داشتند و از آن به یلدا یاد می کنند.

چنانچه شیخ اجل سعدی می فرماید: برآی ای صبح مشتاقان اگر نزدیک روز آمد که بگرفت این شب یلدا ملال از ماه و پروینم ایزدی ادامه داد: به مناسبت شب اول دی ماه خانواده ها دور هم جمع م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین «یلدا» تناقضی با ادیان و اعتقادات مذهبی ندارد

آیین «یلدا» تناقضی با ادیان و اعتقادات مذهبی ندارد