مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 آبان 1402 ساعت 10:452023-11-20اقتصادي

تحقق خداحافظی با بودجه نفتی در سیاست گذاری های جدید مالیاتی


افزایش 83.

5 درصدی تعداد مودیان مالیاتی و پیشرفت سامانه جامع مودیان موجب جهش درآمدهای مالیاتی کشور شده است به طوری که در 7 ماهه امسال برای اولین بار در چند دهه اخیر، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مالیات یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت ها در سراسر جهان است به طوری که نسبت مالیات بر بودجه عمومی در کشورهای توسعه یافته بین 70 تا 90 درصد است.

اما در ایران، به دلیل وجود درآمدهای نفتی، ساختار نظام اداری و بودجه ریزی کشور به سمتی رفت مالیات سهم کمتری از کل درآمدهای دولت را به خود اختصاص داد.

درواقع دولت ها به دلیل برخی تعارض منافع ها در اصلاح و ارتقاء نظام مالیاتی، بابت نگرانی از واکنش افکار عمومی به پرداخت مالیات، تلاش جدی برای تقویت سهم مالیات از درآمدهای مالیاتی انجام نمی دادند.

سهم بالای درآمد حاصل از منابع طبیعی از کل درآمدهای دولت در بودجه عمومی، آثار منفی زیادی برای نظام اداری و همچنین ساختار اقتصادی کشور داشته است، یکی از این آثار منفی، ماندگاری تورم دورقمی برای اقتصاد ایران در چند دهه اخیر است.

از دیگر آثار منفی سهم اندک مالیات از بودجه جاری، کاهش توان دولت برای سرمایه گذاری در طرح های عمرانی است که نتیجه آن کاهش سرعت اجرای پروژه های زیرساختی در کشور و کاهش سرعت پیشرفت و توسعه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحقق خداحافظی با بودجه نفتی در سیاست گذاری های جدید مالیاتی

تحقق خداحافظی با بودجه نفتی در سیاست گذاری های جدید مالیاتی