مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آبان 1402 ساعت 11:002023-11-08سياسي

نام گذاری هفته مازندران شتابزده و نادیده گرفتن تاریخ منطقه بود


روزهای 13 تا 20 آبان در تقویم ایرانیان به نام هفته مازندران نام گذاری شده است، مازندران یا تبرستان تاریخی جغرافیایی فراتر از محدوده کنونی را در بر داشت که از خط ساحلی خزر تا شمال تهران را شامل می شد، - ایسنا/مازندران روزهای 13 تا 20 آبان در تقویم ایرانیان به نام هفته مازندران نام گذاری شده است، مازندران یا تبرستان تاریخی جغرافیایی فراتر از محدوده کنونی را در بر داشت که از خط ساحلی خزر تا شمال تهران را شامل می شد، این گستردگی بستری شد برای گرد هم آمدن و تعامل میان فرهنگ ها و آیین هایی که بعدها تمدن تاریخی مازندران را شکل دادند.

در گفت وگوی پیش رو، جهانگیر نصری اشرفی ، پژوهشگر فرهنگ و سنن شفاهی و نویسنده نامی ایران و مازندران به چرایی نام گذاری این روز، ضرورت حفظ و احیاء خط و زبان تبری و اهمیت آموزش و انتقال آن به نسل آینده می پردازد.

نصری اشرفی متولد اسفند 1336 در شهرستان بهشهر است، او از سال 63 فعالیت خود را با گردآوری و ثبت و ضبط سنن و فرهنگ های شفاهی به ویژه در مناطق قومی و عشایری آغاز کرد.

حاصل چهار دهه پژوهش میدانی مستمر او در حوزه های نمایش، موسیقی، تاریخ هنر، هنرگران نوروزی و خنیاگران نوروزی، فرهنگ واژگان تبری و مانند آن مجموعه آثاری است که امروز به عنوان مراجع مهم پژوهشی مورداستفاده قرار می گیرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نام گذاری هفته مازندران شتابزده و نادیده گرفتن تاریخ منطقه بود

نام گذاری هفته مازندران شتابزده و نادیده گرفتن تاریخ منطقه بود