مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 آبان 1402 ساعت 13:402023-11-19سياسي

محقق ایرانی 4 گونه جدید بیماری سیب را به دنیا معرفی کردند


عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش استان آذربایجان غربی از معرفی 4 گونه جدید عامل بیماری سیب به دنیا و ثبت در مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همه ساله بیماری شانکر سیب، سطح وسیعی از درختان را از بین می برد و خسارت زیادی به باغداران وارد می کند تاکنون گونه های مختلف این بیماری به درستی شناسایی نشده بود و به این دلیل سم متناسب با آن هم برای مقابله وجود نداشت، به تازگی دانشمندان کشور گونه  های مختلف این بیماری را شناسایی کردند که 4 مورد آن برای دنیا معرفی شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی وآموزش کشاورزی استان آذربایجان غربی افزود: 8 گونه از جدید از قارچ عامل بیماری شانکر سیب شناسایی شده که 4 گونه آن برای دنیا جدید بود و بنام کشور عزیزمان ایران در Ncbi (مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری) در آمریکا ثبت و مقاله آن در مجله Fungal biology انجمن قارچ شناسی بریتانیا در سال 2022 به چاپ رسید.

وی گفت: گونه های جدید قارچ عامل بیماری شانکر با اسامی : Citospora iranica، C.

ershadii، C.

avicennae و C.

azerbaijanica نامگذاری شده اند.

قارچ سیتوسپورا عامل بیماری است که  از نظر پراکنش جغرافیایی و تنوع گونه ای مهمترین عامل شانکر و زوال درختان سیب در کشور شناخته می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محقق ایرانی 4 گونه جدید بیماری سیب را به دنیا معرفی کردند

محقق ایرانی 4 گونه جدید بیماری سیب را به دنیا معرفی کردند