نیروی محرکه و جایگاه عقل در نزد مکاتب فلسفی و ادیان الهیدیدگاه ها نسبت به عقل بشری و رابطه ی آن با اختیار وی همان گونه که مبرهن است در مکاتب گوناگون متفاوت است. این یادداشت، بررسی کوتاه بر مکاتب مختلف فکری بَشر است. - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از کرمانشاه، علی حیدری در یادداشتی نوشت: به نظر می رسد بحث حول موضوع عقل بشری مستلزم تحقیق و مطالعه ی بسیار در مورد تعریف، نیروی محرکه و جایگاه عقل در نزد مکاتب فلسفی و ادیان الهی است. دیدگاه ها نسبت به عقل بشری و رابطه ی آن با اختیار وی همان گونه که مبرهن است در مکاتب گوناگون متفاوت است. به گونه ای که برخی از مکاتب معتقد به صرفاً مجبور بودن بشری و برخی معتقد به صرفاً مختار بودن وی هستند اما در میان ادیان الهی؛ اسلام با جایگاهی که برای عقل به عنوان یک هدیه ی خداوندی قائل گردیده و درعین حال پیوندی که میان این عقل با اختیار، آزادی و جبر بشری برقرار ساخته، این دین را از سایر ادیان و مکاتب متمایز ساخته است. انسان و عقل زمانی که لفظ انسان استعمال می گردد، در نزد ادیان توحیدی موجودی ناطق، متعقل و متفکر که مشتمل بر دو جزء، جسم و روح است تلقی می شود. نفس (روح) راکب و جسد (جسم) مرکوب است. (فرهنگ دهخدا به نقل از رسائل اخوان الصفا) انسان در دیدگاه ادیان الهی به خصوص اسلام به عنوان گل سرسبد آفرینش و جانشین خداوند بر روی زمین مطرح می گردد. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |