مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 مهر 1402 ساعت 12:102023-10-01پزشكي

این افراد نباید « آهن » مصرف کنند


بیماران تالاسمی مینور و ماژور نباید آهن استفاده کنند چراکه این افراد با سوخت وساز بالای گلبول های قرمز، آهن به بدنشان برگردانده می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، دکتر طوس کیانی با بیان اینکه بیماری تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است که از طریق والدین به کودکان منتقل می شود، این بیماری به صورت خفیف (مینور) و شدید(ماژور) و انواع نادر دیگر دیده می شود، اظهار کرد: ژن تالاسمی مینور در ایران شایع است و در برخی ازدواج های کنترل نشده ممکن است که زوجین هر دو ژن تالاسمی مینور را داشته باشند.

وی افزود: در ازدواج های فامیلی که این ژن در خانواده ها با شیوع بالا مواجه است و با ازدواج زوجینی که هر دو تالاسمی مینور دارند، ممکن است کودک با تالاسمی ماژور متولد شود البته باید درنظر داشت زوجینی که هر دو تالاسمی مینور دارند با بارداری کنترل شده و تحت نظر می توانند فرزندانی کاملاً سالم داشته باشند، با این حال تأکید می شود زوجین قبل از ازدواج از نظر ناقل بودن ژن تالاسمی مینور کنترل شوند.

کیانی با بیان اینکه اگر زوجینی دارای تالاسمی مینور باشند، فرزندان آنها ممکن است دارای تالاسمی مینور یا ماژور باشند، خاطرنشان کرد: بیماری تالاسمی یک بیماری کم خونی ژنتیکی است به طوریکه یک اختلال در سنتز و ساخت هموگلوبین گلبول های قرمز که مسئول حمل اکسیژن به سلول


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

این افراد نباید « آهن » مصرف کنند

این افراد نباید « آهن » مصرف کنند